Trots op de boel belazeren

 

26 oktober 2017 |  PR-functionarissen belazeren de boel. En daar zijn ze trots op! Iedere organisatie wil vertrouwen van belangstellenden ontvangen. En wat doen PR-mensen? Die belazeren bewust de boel, waardoor het vertrouwen van mensen in de communicatie en in organisaties afneemt. Wees er maar trots op, PR-mensen! Een recent voorbeeld van de belazerij. Tony Chocolonely gaat naar de beurs. Dat was de strekking van het persbericht dat de chocoladefabrikant onlangs uitbracht. De meeste media brachten het bericht als zouden er binnenkort aandelen Tony Chocolonely te koop zijn. Dat ze dat dachten was niet zo gek, in het persbericht was o.a. te lezen:

Tony’s Factory B.V., het bedrijf achter het chocolademerk Tony’s Chocolonely dat een 100% slaaf-vrije cacao-industrie nastreeft, onderzoekt de mogelijkheden om de gang naar de Amsterdamse Beurs te maken. De onderneming heeft een team van adviseurs aangesteld om Tony’s Chocolonely te begeleiden naar de volgende fase waarin beoogd wordt om het verwezenlijken van de missie te versnellen.  […] Tony’s Chocolonely heeft met een groei van meer dan 50% per jaar een indrukwekkend track record opgebouwd als geloofwaardig merk met een groot potentieel. “Daarop willen wij nu kapitaliseren. Zonder ook maar één concessie te willen doen aan waar Tony’s Chocolonely voor staat, ben ik ervan overtuigd dat we de kapitaalmarkt kunnen gebruiken om de volgende stap te zetten op weg naar het realiseren van onze missie.” 

Chocolate Officer

Henk Jan Beltman, de Chief Chocolate Officer van wie ook bovenvermeld citaat was, werd op de dag dat het persbericht verscheen door veel journalisten gebeld, maar hij nam de telefoon niet op. Hij stond alleen het ANP te woord. Op basis van het persbericht meldden de media de beursgang. Niet zo gek, want het bericht is zo opgesteld dat die suggestie wel heel erg wordt gewekt. Maar wat bleek? Het ging niet om een echte beursgang, maar om de opening van een winkel in het pand waar de Beurs in Amsterdam is gevestigd. Een PR-stunt. PR-stunt? Dit is de boel grof belazeren. De pers op het verkeerde been zetten om zo gratis publiciteit te krijgen en dan ook nog tegen het ANP door blijven gaan met liegen. De PR-man/vrouw die dit verzonnen heeft neemt het niet zo nauw met betrouwbaarheid en vertrouwen.

Omgekeerde wereld

Vertrouwen, daar gaat het om. Iedere organisatie wil vertrouwen van haar klanten en overige belangstellenden. En wat doet deze PR-functionaris? Het vertrouwen van de journalisten beschamen. Het vertrouwen van het publiek beschamen. Lekker dan. In het radioprogramma Mediaforum NOS radio 1 van woensdag 27 september 2017, meldde schrijver Marianne Zwagerman, die vroeger een PR-bureau had, vol trots dat het haar destijds meerdere malen was gelukt was om dit soort fake news in de krant te krijgen. En dat het dagelijkse praktijk is dat spindoctors en PR-bureaus dit soort fake berichten versturen. Zij legde de bal bij de journalisten: die moeten de persberichten checken en niet klakkeloos overschrijven. Dit is de omgekeerde wereld. PR-mensen moeten ethisch te werk gaan, dan kun je ervoor zorgen dat het vertrouwen van het publiek in de organisatie wordt behouden of vergroot. Dit soort nepberichten hebben het tegenovergestelde effect. Mensen worden argwanend en vertrouwen de media niet meer. Niet de journalisten waren schuldig aan het fake news, die kregen misleidende informatie. De boosdoeners waren onethisch werkende PR-mensen. Dagelijkse kost? Dan wordt dagelijks het vertrouwen ondermijnd. Lekker dan.

Onbetrouwbaar

En hoe zit het met de fabrikant van de chocoladereep? Die streeft een slaafvrije cacao-industrie na, dat klinkt ethisch. Maar door dit soort nepberichten te verspreiden is de ethiek bij het bedrijf ver weg. De organisatie wordt zo als niet betrouwbaar ervaren. Dat kan nooit de bedoeling zijn geweest van Teun van de Keuken, toen hij een van de beste PR acties bedacht aller tijden, en nu alweer jaren geleden zichzelf met hulp van een advocaat aangaf bij de politie. Hij wilde graag de gevangenis in omdat hij zich bewust schuldig zou maken aan kinderarbeid, slavernij en uitbuiting. Als reporter bij De Keuringsdienst van Waarde had hij met eigen ogen gezien onder welke omstandigheden repen chocolade worden gemaakt. En dezelfde repen kocht hij in de plaatselijke supermarkt. Tot een veroordeling is het nooit gekomen, maar hij wist met dit initiatief jarenlang de aandacht te vestigen op dit probleem en iedereen die erover las in de media een spiegel voor te houden. Over echt goede en ethisch verantwoorde publiciteit gesproken. Later was hij mede-oprichter van Tony’s Factory BV.

Stop hiermee

Beste collega’s, want ja PR-functionarissen jullie zijn collega’s van ons, stop met de kluit te belazeren. En hoe moeten de mensen je vertrouwen als je aantoonbaar onbetrouwbaar bent? Daar ga je dan met je slaafvrij geproduceerde chocola. Lekker dan. Het vertrouwen van mensen in organisaties en communicatie neemt door dit soort acties alleen maar af. Ga eerlijk te werk, wees ethisch. Als je echt creatief bent, dan moet het toch lukken om een op feiten gebaseerd persbericht in de media te krijgen. En zo niet dan heeft je verhaal te weinig nieuwswaarde, dus is het niet relevant genoeg.

Door Nico de Leeuw en Jan Merton

Geplaatst

in

door

Tags:

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *