Aan de slag: assessen

Aan de slag: assessen

 

19 juli was voor mij een heugelijke dag! Ik kreeg namelijk bericht dat mijn certificeringstraject is afgerond met niveau 7 (hoofd Communicatie) en als eerste gecertificeerde in het kwaliteitsregister van stichting CommTop kom te staan. Tevens is mijn opleiding tot hoofdassessor zojuist afgerond en kan ik van Chhetri Ober, directeur Organisatie.Pro die in de vorige blog aangaf te helpen met het geheel op te bouwen, het assessen na de zomervakantie overnemen.

Maar wat houdt certificering en assessment nu eigenlijk in?

Certificeren

In mei jongstleden las ik op LinkedIn een oproep voor assessoren. Er werden mensen gezocht die professionals in de communicatiebranche kunnen inschalen op basis van de branchestandaard voor de communicatiebranche die CommTop heeft ontwikkeld in het verlengde van EQF (European Quality Framework) / NLQF en waarmee CommTop als (enig) kwaliteitsinstituut professionals en het onderwijs kan laten certificeren. Aangezien ik al 20 jaar in deze branche werkzaam ben en voorheen examinator was bij Van der Hilst en nu ook bij SRM, leek mij dit een eer en interessant om assessor te worden. Daarvoor bewandel je eerst het certificeringstraject dat door de onderwijspartner van CommTop is ontwikkeld. Volgens de nieuwe wijze van certificering moet iedere professional deze route doorlopen voordat je assessor kan worden. Als ervaringsdeskundige weet je als geen ander welke stappen er nodig zijn om een inschaling te realiseren. Vanuit het ingeschaalde niveau, met de juist ervaring, kennis en vaardigheden, kun je uiteindelijk anderen ‘meten’ en inschalen.

Flinke klus

Het invullen van mijn ePortfolio was een flinke klus en dat ‘doe je niet zo maar op een verloren middag’. Ik was gewaarschuwd … op de website staat duidelijk aangegeven dat dit 20 tot 40 uren kan beslaan, maar het blijft een kluif. Als mijn diploma’s en getuigschriften al netjes digitaal opgeslagen waren, en de rapporten van werkgevers over de mooie resultaten bewaard waren, dan zou het niet veel tijd hoeven kosten. Maar toen bijvoorbeeld bleek dat mijn VWO diploma van 25 jaar geleden nog op de zolder van mijn moeder lag, en mijn moeder niet handig is met scannen maar de voorkeur geeft aan het diploma per post op te sturen, dan gaan er meerdere dagen overheen. Gelukkig had ik een aantal zaken al digitaal gearchiveerd, dat scheelde.

ePortfolio

Eenmaal in mijn eigen ePortfolio heb ik eerst met het START document gestoeid, wat tijdens het finetunen een STARR document is geworden. Want wat zet je er nu wel en niet in? Hoe kort of lang zal ik het beschrijven? Gelukkig kon ik afstemmen met Chhetri, die als mijn assessor geduldig aangaf of mijn formulieren correct en compleet ingevuld waren. En toen de afronding gedaan met een criterium gericht interview en uiteindelijk een certificering op (NLQF) niveau 7 gekregen, te vergelijken met de rol van hoofd Communicatie. Daar ben ik dan ook zeker blij mee! Maar ik vond dit traject best spannend en ook wel confronterend. Het gaat namelijk niet alleen om de afgelopen 20 jaar, waarvan ik al 15 jaar al communicatiemanager heb gewerkt, maar om de toetsing van mijn huidige niveau. Een universitaire opleiding in het verleden, betekent bijvoorbeeld niet automatisch een inschaling op het hoogste niveau (7). Daarbij heb ik eerst HBO gedaan en recent een Master Organisatie, Cultuur & Management aan de UU. Het gaat om je totaalpakket in het hier en nu, aantoonbare kunnen en kennen en hoe ik dit bij- en onderhoud.

Hoofdassessor

Nu de certificering is afgerond, kan ik aan de slag als hoofdassessor. Tevens ben ik ‘ervaringsdeskundige’ bij het opstellen van een ePortolio. Een geluk: dit ePortfolio blijft nu bij mij ‘voor een leven lang’. Wat houdt mijn rol als assessor nu eigenlijk in? We hebben assessoren die expert zijn in de inschaling van professionals. Voorlopig blijf ik dit ook doen om zo ook aan de hand van de vele ervaringen de expertise te verfijnen en verder te delen. Met de toenamen van het aantal (Er zijn ruim 140.000 professionals in de communicatiebranche in Nederland, dus niet allemaal tegelijk graag) neem ik de verdere taken voor inschaling na de zomer van Chhetri over. Onderling zullen de assessoren vele bepaalde zaken opmerken, afvragen en willen afstemmen. Daar ga ik een coördinerende rol in vervullen. Zodra er weer nieuwe assessoren nodig zijn, werf ik deze en werk ze in. Vandaar de rol hoofdassessor. Ik houd geïnteresseerden graag via deze site, blogs en Linkedin op de hoogte en alle vragen en dilemma’s kun je gerust bij mij kwijt. Ik vind het namelijk niet alleen een eer, maar ook zeer essentieel, om in ons vakgebied duidelijkheid te hebben over ons eigen niveau, maar deze ook transparant te tonen aan (potentiële) opdrachtgevers & werkgever. Weg met het ‘imago’ dat communicatie gemakkelijk is en iedereen daar verstand van heeft! Zoals Loesje zegt: ‘Mijn moeder heeft na 2 glazen wijn ook verstand van Communicatie’.

Toekomst

Daarnaast is het reuze interessant om te zien welke ontwikkelingen hierachter al klaar staan bij CommTop. Behalve het registeren en certificeren en verdere functies van het kwaliteitsregister (zoals een vacaturebank, cv validering, gerichte cv output, zoeken naar een passende opleiding, pakt de communicatiebranche met professionals in het middelpunt weer de regie om te bepalen wat nu de gewenste kwaliteit is op een specifieke plek. Samen bieden wij een kwaliteit aan de arbeidsmarkt die onze branche hierdoor waardevol, geloofwaardig, en toekomstbestendig houdt.

 

DE MUIS… 

geef ik door aan Nico de Leeuw

Marije is sinds kort voor zichzelf begonnen, als interim manager die teams optimaliseert en complexe verandertrajecten begeleidt. Daarnaast is zij hoofdassesor voor CommTop en examinator bij SRM.