Betrouwbaar zijn begint bij jezelf

Betrouwbaar zijn begint bij jezelf

 

Als het gaat om betrouwbaar zijn en geloofwaardige communicatie, loopt het imago van pr-professionals regelmatig carrosserieschade op. Zo kwam onlangs in het nieuws dat het merendeel van de mannen onder de dertig jaar liever geen vrouwelijke baas heeft. Bij mannen van alle leeftijdsgroepen zou gemiddeld 60 procent liever een man hebben die de lijnen uitzet. Dat zou blijken uit een onderzoek gedaan door onderzoeksbureau Kien, in opdracht van pay-roll-bedrijf Pay for People. Het pr-bureau Mediatic verzorgde de publiciteit rondom dit onderwerp. Dit nieuws haalde onder meer het Algemeen Dagblad, Linda Nieuws en Hart van Nederland. 

Certificeren

Alexander Pleijter, coördinator van de site nieuwscheckers.nl, vertrouwde het niet en checkte de informatie. Die bleek helemaal niet te kloppen. En het onderzoek waaruit wordt geput is nou niet echt zorgvuldig tot stand gekomen. Het lijkt verdacht veel op een actie die dusdanig is ingestoken, dat er van te voren al wordt aangestuurd op gewenste informatie die het lekker doet in de krantenkoppen. Dit werd nog eens versterkt door het feit dat het pr-bureau in eerste instantie geen reactie wilde geven toen Pleijter daarom vroeg. Nog niet zo lang geleden kwam Tony Chocolony in het nieuws met een pr-stunt waarbij men het ook niet zo nauw nam met de waarheid. Jan en Nico schreven toen een blog waarin nadrukkelijk werd opgeroepen om met dit soort acties te stoppen. Nog een voorbeeld: in de maart-editie van Quote haalde Sander Schimmelpenninck, hoofdredacteur flink uit naar pr-professionals. “Geen beroepsgroep die zo zinloos is als die van de pr-adviseurs’ was een van de zinnen in zijn betoog. Dit naar aanleiding van meerdere adviseurs die hem zouden hebben benaderd om een verhaal over Danial Mahyari, die 75 miljoen had losgepeuterd bij Quote 500-lid Willem Blijdorp, uit de publiciteit te houden. 

Vertrouwen

Dit soort onethische incidenten komen steeds vaker voor, te vaak. Zo zijn op de site communicatie.land in een half jaar lang ruim 40 cassussen verzameld. En dat is slechts een fractie. Alles voor de aandacht of om juist uit de publiciteit te blijven, is niet de juiste insteek, vooral niet op de langere termijn. Wanneer professionals ethisch te werk gaan, kunnen zij ervoor zorgen dat het vertrouwen van het publiek in de organisatie wordt behouden of vergroot. Helemaal nu we zo vaak met nepnieuws te maken hebben en het vertrouwen in onze samenleving vrijwel het nulpunt heeft bereikt. Het is geen toeval dat in de European Communication Monitor 2018 vertrouwen inmiddels bovenaan staat op de lijst van aandachtspunten. Deze nepberichten, want dat zijn het in feite ook, hebben het tegenovergestelde effect.

Ondergeschoven kindje

Ethisch te werk gaan, is een ondergeschoven kindje terwijl het vertrouwen steeds verder afneemt en de behoefte aan moraliteit juist groeit. Kunnen we daar wat aan doen, en hoe dan? Nu er ook voor communicatieprofs een register is ontwikkeld (een beetje vergelijkbaar met het BIG register in de zorgsector) waarin je je kunt laten registreren, ligt er een grote kans om dit te borgen. De criteria hiervoor zijn op Europees niveau vastgesteld. Met behulp van dit CommTop register kom je te weten op wat voor niveau je qua ervaring en competenties zit. Ook je kennis van ethiek en in hoeverre je dit belangrijk vindt en toepast in je werkzaamheden weegt zwaar bij de beoordeling. Mocht je nog niet voldoen aan de criteria, dan worden er volop mogelijkheden aangeboden om jezelf verder te ontwikkelen. Zijn er aantoonbare redenen waaruit blijkt dat je als communicatieprof niet ethisch tewerk bent gegaan, dan kan dat een reden zijn om je plaats in het register te verliezen. Vertrouwen moet je verdienen. De kans is groot om het te krijgen, wanneer je betrouwbaar bent. En betrouwbaar zijn begint bij jezelf.

DE MUIS… 

geef ik door aan Wilbert van der Heijden