Bewijs je bekwaamheid

Bewijs je bekwaamheid

 

 

Heeft u ook zo veel plezier als u een rammelende communicatie onder ogen krijgt? Ik heb vaak ook wel leedvermaak over de onbekwaamheid van onze collega’s in de communicatie. Eigenlijk is het meer plaatsvervangende schaamte. En dan heb ik het niet alleen over volledige missers bij marketing- of sales communicatie. Ook het niveau van overheids- en bedrijfscommunicatie is vaak te droevig om hier te herhalen. Zeker bij crisis-situaties. Neem als voorbeeld het geharrewar rond de steevaste start met ontkenningen bij de leugentjes van de VVD-top. Lachlust opwekkende ergernis! Of de interne communicatie bij Albert Heijn. Waar een serieus anti-plastic verpakkingenbeleid tegelijkertijd wordt gefrustreerd door het uitdelen van duizenden met plastic bolletjes gevulde hamsters. Tussen dat communicatieve gerommel is het des te opvallender wat de directeur van de Stint-fabriek na het dodelijke ongeval in Oss liet zien. Een bolderkar met kinderen sloeg op hol bij een overweg. Direct zette de directeur, Erwin Renzen zich volledig in om het falen van zijn transportkist te achterhalen. Hij liep vóórop in de communicatie-polonaise. Kreeg hij goed advies van een bekwaam crisismanager of volgde hij zijn goede instinct? Dat we dat niet weten is onderdeel van zijn succes. Maar wat een bekwame vorm van communicatie. Daar kan ik pas echt van genieten.

Hoe zit het met de bekwaamheid van onszelf? Ik moet het hebben van de kritische houding van de mensen om me heen en natuurlijk de oorstrelende referenties op mijn LinkedIn-pagina. Hoe merkt u dat u ‘bekwaam’ bent? Het is ook een beetje een ‘vergeetwoord’ dat behoorlijk cabaretesk klinkt. Toch is bekwaamheid het belangrijkste begrippen dat uitdrukt of je geschikt bent om je werk te doen. En als allerbelangrijkste: of je voldoende waardering ontvangt. Ook in salaris of uurtarief!

Feit is dat je als je een vaste baan in de communicatie hebt vaker hoort dat je bekwaam bent dan freelancers of éénpitters. Als zzp-er gaat de lof over een geslaagde communicatie meestal naar je opdrachtgever. Zeker bij crisiscommunicatie. Voor veel freelancers zal dit maar al te bekend voorkomen.

Nergens wordt geregistreerd hoezeer je vakbekwaamheid door het uitvoeren van opdrachten of door het volgen van trainingen en cursussen is toegenomen. Ja, je vrienden en bekenden weten wel hoe bekwaam je bent mits je hen zelf ‘bescheiden’ op de hoogte houdt over je steeds uitdagender opdrachten. Maar dat levert helaas geen hoger tarief op bij je opdrachtgevers.

In de communicatiebranche ontbreekt tot nog toe de registratie van je bekwaamheid. Zoals dat wel gebeurt in de gezondheidszorg. De Wet BIG registreert en schaalt alle medewerkers in op het daarbij behorende beroepsniveau.

Goed nieuws! Met ingang van januari 2019 gaat dit veranderen. Ook wij krijgen dan zo’n register. Dan hebben we een toetssteen op basis van de Europese standaarden. Dit register brengt eenheid in de niveaus en de rollen waardoor ook de opleidingen en de trainingen uniform gecertificeerd moeten worden. Het gevolg is dat daarin zwart op wit de gewenste kwaliteit en competenties omschreven staan van degene die je een opdracht wilt gunnen.

Je Leven Lang Leren & Ontwikkelen is de overlevingsstrategie voor de moderne samenleving. Dat is vooral voor zzp’ers van levensbelang. Zeker als zij bij nieuwe opdrachtgevers ‘korte’ opdrachten aanvaarden is het essentieel dat er een tarief kan worden bedongen dat overeenkomt met hun verworven bekwaamheid. Het register helpt hen daarbij. Het CommTop-register wordt dus zeker de redding voor al die freelancers en zzp-ers die jarenlang onder hun bekwaamheidsniveau zijn gehonoreerd. Ook de opleidingen zullen gecertificeerd worden naar de huidige uniforme norm. En kunnen dan niet meer haspelen met -zoals nu nog gebeurt- zelf bedachte omschrijvingen van de rollen in de communicatie.

Ik hoop zo dat we dan weer meer plezier hebben van de professionaliteit in de communicatie-uitingen van onze collega’s.

Meer weten?: www.commtop.nl

Bijgaand ook de informatie over stichting CommTop die overigens ook op onze website staat: https://www.commtop.nl/certificering-communicatiebranche/

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *