Betere beloning, meer arbeidsmobiliteit

 

Sedert mei 2018 is Stichting CommTop het officiële en enige instituut, dat in Nederland communicatieprofessionals, opleidingstrajecten en beroepsprofielen in de communicatiebranche kan en mag certificeren. Is dat van belang? Niet onmiddellijk, maar wel op termijn. Het betekent voor professionals, werkgevers en recruiters een enorme cultuuromslag, die niet alleen veel tot op heden bekende diploma’s en certificaten tot hernormering dwingt. Het raakt ook de kernwaarden van beroepsgroepen in de communicatiebranche. Het dwingt niet alleen bekende merknamen van opleidingen en dipoma’s tot actie, maar maakt ook nieuwe aanstellings- en recruitmentprocedures mogelijk. Die zullen in de toekomst steeds meer geautomatiseerd worden toegepast.

Wollig en jeukwoorden

Niet eerder was het mogelijk om professionaliteit in de communicatiebranche aan te tonen, daarnaar te zoeken en daarop te selecteren. De communicatiebranche blinkt traditioneel uit door wollige begrippen, modieuze jeukwoorden en vakinhoudelijke intransparantie. Dat zal niet meteen veranderen, maar voor de geïnteresseerde aspirant-zijinstromer met pit, de student die wil weten wat zijn of haar marktwaarde en beroepsperspectief is, voor de professional die zich optimaal wil presenteren of bijscholen aan de hand van duidelijke criteria, voor de ZZP’er en werkgever die een helder kostenplaatje willen, is dit niet minder dan een aardverschuiving.

Communicatiewetenschap kent raakvlakken met veel andere wetenschapsdisciplines, maar is op zichzelf geen ‘conditio sine qua non’ om als voorlichter, journalist, tekstschrijver, blogger, lobbyist, campagnevoerder of PA-professional te werken. Veel professionals in andere disciplines en werkzaam in communicatie-gerelateerde functies beschikken over kennen en kunnen, dat tot voor de communicatiebranche erkend instrumentarium behoort. Zij kunnen zich in de toekomst gerichter profileren, bij- of omscholen.

Onafhankelijke stichting

De Nederlandse communicatiebranche kent zo’n tien verschillende beroepsorganisaties, die alle stevig kunnen profiteren van meer duidelijkheid over beroepscompetenties en ‘skills’. Als onafhankelijke stichting mag Stichting CommTop niet zelf onderwijs, professionals en functies of opdrachten certificeren. Daarvoor is ‘de markt’ aan zet, oftewel alle in de praktijk uitvoerende instanties die te maken hebben met professionalisering in de communicatiebranche. Voor functies in loondienst of als ZZP’er en voor de beoordeling van opdrachten is het van groot belang, dat bij vacatures, aanbestedingen en tenders nationaal en internationaal gebruik wordt gemaakt van een faire en duidelijke meetlat om uniformiteit en professionalisering in de branche te garanderen.

Eerlijkere beloning

Dit alles maakt gepaste verloning makkelijker en eerlijker, zo ook in internationaal perspectief. Expats, studenten en academici, professionals die in het buitenland willen werken, werkgevers, uitzenders, payrollers en headhunters voor de (internationale) communicatiebranche zullen hiervan in de toekomst profiteren. En niet in de laatste plaats is het zinvol en lonend voor de individuele communicatieprofessional in loondienst of als ZZP’er, wiens beloningsniveau zonder certificering en meetlat ook in de toekomst stevig onder druk staat.


Geplaatst

in

door

Tags: